Patiëntenfederatie Nederland

We hielpen Patiëntenfederatie Nederland aan een nieuwe digitalezorggids.nl.
35Ecfbb0 A355 4E0d 8F9c 066Bf5427401 Pfn2

Eigen regie & zelfmanagement in de zorg

Er zijn steeds meer digitale middelen beschikbaar voor patiënten. Op allerlei gebieden is er hulp mogelijk echter in de praktijk wordt dit nog onvoldoende gebruikt. Hiervoor geldt vaak dat onbekend onbemind is. Patiënten hebben allemaal een eigen zorgcontext waarin ze digitale ondersteuning kunnen gebruiken. Patiëntenfederatie Nederland heeft zich tot doel gesteld de patiënt hierbij te ondersteunen door betrouwbare informatie maar ook door te activeren met praktische tips. 

In 2021 heeft Patiëntenfederatie Nederland theFactor.e gekozen om de digitalezorggids.nl te vernieuwen. De herontwikkeling was nodig omdat Patiëntenfederatie Nederland de digitale zorg hoog op de agenda heeft staan en de digitale zorg als een hulpmiddel ziet voor meer eigen regie, beter zelfmanagement en gemak. Wanneer dit wordt waargemaakt leidt dit tot betere kwaliteit van leven en meer inzicht in eigen zorg en mogelijkheden en dus beter passende zorg.

Een goed bruikbaar overzicht van PGO’s, apps en middelen

Er is een groeiend aanbod van PGO’s (Persoonlijke Gezondheidsomgevingen), apps en middelen en daarom is het voor de patiënt vaak lastig om juist die digitale ondersteuning te krijgen die past bij de persoonlijke situatie van de patiënt. Het doel van Patiëntenfederatie Nederland bij de vernieuwing van de digitalezorggids.nl was dan ook om het patiënten makkelijk te maken om, binnen de eigen zorgcontext, informatie op een gebruiksvriendelijke manier te laten vinden. En ook om patiënten met een gelijk zorgbeeld met elkaar te verbinden. En dat is gelukt.

Patiëntenfederatie Nederland en theFactor.e zijn beiden Human First en dus hebben we de nieuwe digitalezorggids.nl uitgebreid getest met de doelgroep. Hierbij is extra rekening gehouden met de relatief hoge gemiddelde leeftijd van de doelgroep. Daarom zijn alle digitale drempels verwijderd en is er goed gekeken naar de fonts en de ruimte op de pagina's. Hierbij zijn we de informatiebehoefte van de doelgroep nooit uit het oog verloren. Ook heeft de Oogvereniging het ontwerp getest om te kijken of het voldoet aan contrastwaarden e.d. voor mensen met een oogafwijking.

Niet alleen de gebruikers van de website zijn blij, ook de product owner van de Patiëntenfederatie Nederland, Michiel Schokking, is content met de nieuwe website:

"Het reduceren van complexiteit en het vertalen daarvan naar een goed werkbaar interactieconcept is één van de belangrijkste kerncompetenties van theFactor.e. Hiermee stelt ze de Patiëntenfederatie in staat om via digitalezorggids.nl patiënten een podium te geven om op toegankelijke wijze inzichten te delen en waarderingen achter te laten over digitale diensten en producten."

Naast dat de nieuwe digitalezorggids.nl veel voordelen heeft voor de gebruikers van digitale zorg was de ontwikkeling er van ook leuk en uitdagend voor de ontwikkelaars van theFactor.e. Ze werden uitgedaagd en kregen de vrijheid om de gestelde doelen met de door hun gewenste technologie uit te voeren. En daar worden we blij van.

Als Frontend developer krijgen we van Patiëntenfederatie Nederland de ruimte om de nieuwste technieken in te zetten.

Voor en door patiënten

De vernieuwde digitalezorggids.nl geeft beter inzicht in de meerwaarde van digitale zorg en helpt bij het kiezen van digitale diensten en producten die passen bij de persoonlijke situatie van de gebruiker. Samen met haar leden brengt de Patiëntenfederatie in kaart welke digitale zorgproducten en -diensten het meest worden gebruikt. Met de informatie uit digitalezorggids.nl kunnen mensen op basis van hun eigen zorg- en gezondheidscontext informatie inwinnen. Zo vinden zij op de website, onder meer, verhalen en gebruikers ervaringen van lotgenoten. Maar ook de meest gebruikte en relevante apps en middelen en tips voor verantwoord en onafhankelijk gebruik van deze digitale middelen. Daarnaast kunnen zij PGO’s vergelijken, op basis van wat zij belangrijk vinden.

Zullen we op verkenning?

We denken graag mee hoe we jou digitaal kunnen laten groeien! Neem je contact met ons op? De deur staat voor je open.

We gaan ervoor