Patiëntenfederatie Nederland

Tijd van patiënten op de Digitale Zorggids toegenomen met 200%, 50% meer pagina’s bezoek, 20X meer reviews achtergelaten door nieuwe digitale strategie.
Performance & Growth Patiëntenfederatie Nederland | 4NG

Platform de Digitale Zorggids van Patiëntenfederatie Nederland

Patiëntenfederatie Nederland zet zich in voor alle mensen die zorg nodig hebben en vertegenwoordigt hierbij ruim 200 patiëntenorganisaties. Er worden verschillende online initiatieven ontplooit om patiënten verder te helpen. Een voorbeeld is ZorgkaartNederland met 1,1 miljoen waarderingen. Een ander initiatief is de Digitale Zorggids waarmee patiënten en gezondheidsbewuste mensen geholpen worden om hun weg te vinden in de talloze online toepassingen zoals apps, teleconsult, en andere digitale toepassingen.

De opdracht: Een winnende digitale strategie

De Digitale zorggids bleef achter in de verwachtingen. Er kwamen te weinig reviews binnen en daarom ook steeds minder bezoek. Hierdoor werd de wedstrijd met de appstores, die een hoog volume aan reviews hebben, verloren. Daarom vroeg Patiëntenfederatie Nederland aan theFactor.e om een propositie en concept te ontwikkelen dat wél succesvol gaat zijn voor bezoekers. Een concept dat vervolgens moest leiden tot een MVP.

De oplossing: feedback en reviews vanuit de zorgcontext

Een Digitale Zorggids kan qua traffic niet concurreren met de app stores en zal een andere strategie moeten kiezen. De nieuwe propositie die theFactor.e ontwikkelde is gebouwd op twee fundamenten:

  1. De inzet van (aandoeningspecifieke) ervaringen van aangesloten leden ten aanzien van apps en toepassingen. Deze ervaringen, tips en trucs en een top 10 van meest gebruikte apps zijn waardevol want specifiek en contextrijk en hier kan de Digitale Zorggids goed concurreren met de vaak veel abstractere en willekeurige reviews in een generieke appstore.
  2. Een closed-loop feedback programma voor PGO’s. PGO’s zijn toepassingen waarin je je medische gegevens kunt ophalen en beheren, die je kunt koppelen met wearables (fitbits) en waarmee je zorgafspraken met zorgverleners kunt gaan organiseren. Deze staan echter nog behoorlijk in de kinderschoenen en dat maakt reviewen lastig, want hoe review je een product wat nog niet af is? De oplossing die we vonden is de closed-loop. Elke PGO gebruiker krijgt een uitnodiging binnen de PGO zelf om deze te kunnen reviewen. Naast het reviewen kan een leverancier zelf vragen stellen en met de antwoorden zijn product verbeteren.

 

Digitale Zorggids (1)

Nieuwe strategie zorgt voor goede eerste resultaten

In een discovery sprint met een looptijd van drie weken heeft een klein team (strategie, interactie, vorm, techniek) bovenstaande opdrachten uitgevoerd. Hierdoor kon de bouwfase snel van start gaan, zodat de gewenste strakke planning voor de realisatie en implementatie snel werd gehaald. En de resultaten zijn er naar:

  • De sessieduur is van 1 minuut (1:01) naar 3 minuten (2:58) gegaan
  • Aantal pagina’s per sessie zijn iets toegenomen van 1,98 naar 2,4
  • Het totale bounce-percentage is gedaald van 70% naar 40%
  • Returning-visitors ging van 10% naar 14%

Het definiëren van de nieuwe propositie en het doorvertalen daarvan naar een goed werkbaar interactieconcept is één van de belangrijkste kerncompetenties van theFactor.e. Ze zijn dus niet alleen goed in UX, ontwerp en bouw maar zeker ook strategisch sterk.

Zullen we op verkenning?

We denken graag mee hoe we jou digitaal kunnen laten groeien! Neem je contact met ons op? De deur staat voor je open.

We gaan ervoor